INFORME SOBRE LA CONSTRUCCIÓ D’UN PONT
SOBRE EL FOIX A CUBELLES.
Marc Gil Flores
Enginyer de Camins, Canals i Ports
Col·legiat 18.989
Desembre 2007
Clau: 0725
ÍNDEX
1.- ANTECEDENTS
2.- OBJECTE DE L’INFORME
3.- JUSTIFICACIÓ DE LA UBICACIÓ
• Justificació Hidràulica
• Justificació a nivell de trànsit
• Justificació mediambiental
• Justificació paissatjística
4.- RESPOSTA A L’INFORME TÈCNIC DE L’AJUNTAMENT
• Valoració de l’expedient
• Conclusions
5.- CONCLUSIONS
INFORME
1.- ANTECEDENTS
Després de realitzar la consulta tant al projecte constructiu com al projecte
bàsic s’elabora aquest nou informe que complementa al realitzat amb
anterioritat.
Aquesta informació s’ha completat amb una visita de camp. Fruit d’aquesta
visita de camp es genera un annex fotogràfic que es pot consultar en aquest
mateix informe.
Finalment també s’ha tingut accés a un informe elaborat per Urbanisme i per
donar resposta a la pregunta del consistori sobre el possible canvi d’ubicació del
pont.
2.- OBJECTE DE L’INFORME
Aquest informe es redacta a petició d’un grup de veïns del municipi preocupats
per la ubicació del pont. El seu principal objectiu és donar solidesa tècnica a la
col·lecció d’observacions que sobre la documentació existent s’estan realitzant.
Per fer-ho s’ha procedit, tal i com s’ha assenyalat en l’apartat anterior a la
recol·lecció de tota la informació disponible. Un cop obtinguda aquesta
informació s’ha procedit a realitzar, punt per punt, una anàlisi comparativa de
les dues solucions viables. D’igual forma es dona resposta al informe de
Urbanisme que qüestiona la idoneïtat de la ubicació del pont. En l’apartat final
es recullen unes conclusions que han de servir de base per a la discussió
constructiva sobre la ubicació del pont.
3.- JUSTIFICACIÓ DE LA UBICACIÓ
Justificació hidràulica
No existeix en el projecte estudi hidrològic sobre la ubicació del pont i s’utilitzen
els criteris marcats per l’ACA, que tampoc es troben justificats. Tot i així es
consideren adequats, o en el pitjor dels casos del cantó de la seguretat el criteri
seguit.
L’anàlisi hidràulic s’ha realitzat a través d’un model uni-dimensional que
lamentablement no es pot considerar fiable per determinar les planes
d’inundació en una zona urbana com la que és objecte del projecte. La
comparació entre la situació actual i la situació amb pont es considera una
aproximació, tot i que un model bi-dimensional donaria una visió molt més
pròxima a la realitat.
De la secció del pont, on és possible veure el nivell de la làmina d’aigua en la
secció del pont, per a un període de retorn de 500 anys es poden extreure les
conclusions següents:
La làmina d’aigua per a un període de retorn de 500 anys inunda les arrencades
del pont. D’altra banda la construcció del pont amb dues piles provoca una
intercepció de la secció hidràulica. Aquesta intercepció sumada a la intercepció
generada pel taulell del pont provoca una reducció de la capacitat hidràulica
d’aquesta secció, tal i com reconeix el propi annex hidràulic del projecte.
La reducció de la capacitat hidràulica té dos efectes. Aigües amunt provoca la
elevació de la làmina d’aigua (calculada a projecte), augmentant la superfície
afectada per una potencial inundació (seria necessari un model bi-dimensional
per fixar-ho realment). D’altra banda, aigües avall provoca l’augment de les
velocitats, augmentant així la capacitat erosiva.
AVINGUDA 11 DE SETEMBRE
Es proposa per resoldre els problemes hidràulics la instal·lació del pont a
l’avinguda 11 de Setembre. Si a més es segueix el perfil marcat per el pont de
la RENFE existent a la zona la capacitat hidràulica del nou pont només tindrà
uns efectes locals, entre els dos ponts i no es produiran els efectes adversos
que es produeixen en la ubicació aigües avall.
Justificació a nivell de trànsit
El pont, segons el projecte constructiu, s’ubica entre els carrers Pompeu Fabra,
en el seu marge dret i el carrer Lleida en el seu marge esquerra. D’igual forma
al futur pont també si pot accedir des dels vials paral·lels al riu. Al marge dret
es tracta del carrer del Pla de Sant Pere, mentre que al marge esquerra es
tracta del Passeig Fluvial.
Mentre que els vials paral·lels al riu, és a dir, Carrer del Pla de Sant Pere i
Passeig Fluvial són dos vials amples i amb doble sentit de circulació els vials
que arriben al pont de forma perpendicular al riu són de sentit únic de
circulació.
El carrer Lleida, de sentit únic de circulació, s’allunya del pont i s’hauria de
modificar per poder donar servei al nou pont. La modificació més lògica
consistiria en transformar el vial en un vial de doble sentit de circulació. Per ferho
seria necessari eliminar l’aparcament als dos cantons del carrer.
De forma similar el carrer Pompeu Fabra és d’un sentit únic de circulació i a
més s’allunya del pont, és a dir, per donar servei al pont s’ha de realitzar un
canvi al vial consistent en transformar el vial en doble sentit de circulació.
Informe sobre la construcció d’un pont sobre el Foix a Cubelles
Si analitzem el recorregut que la gent realitza actualment per poder creuar el
riu Foix s’utilitza el pas inundable que segueix el traçat de l’Avinguda 11 de
Setembre. Els vehicles que vulguin utilitzar aquesta via es veuran obligats a fer
una desviació en forma de U per poder seguir el seu recorregut. Tenint en
compte que a l’Avinguda 11 de Setembre es troben ubicats el poliesportiu i el
CEIP i que existeixen rotondes per facilitar l’encreuament amb determinats vials
creiem provada la seva importància com a vial.
AVINGUDA 11 DE SETEMBRE
Tenint en compte que en aquests moments es troba ubicat en la zona un pas
inundable pavimentat creiem que la ubicació d’un pont en aquesta zona no ha
de provocar modificacions importants en el trànsit de la zona.
Tot i així, i donada la complexitat dels recorreguts possibles es recomana
l’anàlisi del trànsit de la zona (que no existeix en projecte), i tenint en compte
els importants canvis circulatoris que hi haurà, sigui quina sigui la ubicació del
pont, es proposa la redacció d’un estudi de mobilitat global del municipi.
Justificació mediambiental
Aquesta zona del riu Foix es troba inclosa en la Xarxa Natura 2000, i qualsevol
intervenció en aquesta zona ha de disposar del preceptiu informe detallat dels
efectes que la actuació pot tenir i quines són les mesures a adoptar. Aquesta
informació normalment es recull en un Estudi d’Impacte Ambiental, tot i que no
existeix aquest document, la Direcció General de Medi Natural considera
suficient la documentació present al projecte bàsic.
Tot i així, després d’una visita a la zona, s’observa la presència de vegetació en
la traça del futur pont. Aquesta vegetació és de característiques similars a la de
tota la zona.
AVIGUDA 11 DE SETEMBRE
En la zona de l’Ainguda 11 de Setembre s’observa que la presència de
vegetació és inexistent (la zona es troba aglomerada).
Aigües avall del pont de la RENFE i degut a l’erosió provocada per l’increment
de velocitat a causa del pont la vegetació és més magra que en la resta de les
zones. També existeixen camins i passos on la vegetació es troba desplaçada.
Tot això ens fa suposar que l’impacte seria menor a l’Avinguda 11 de Setembre
respecte d’altres ubicacions.
Informe sobre la construcció d’un pont sobre el Foix a Cubelles
Informe Marc Gil Flores
Justificació paissatjística
La tipologia de pont plantejada en el projecte constructiu és una tipologia molt
lleugera. Es tracta d’un taulell prim amb dues piles i forma d’arc. Tot i que
aquesta tipologia té un impacte molt lleuger trenca la visual del tram final del
Foix. A més actualment a la zona no hi ha cap tipus d’estructura.
AVINGUDA 11 DE SETEMBRE
Si, tal i com es recomana en aquest informe, es realitza un pont seguint el perfil
del pont existent de la RENFE l’impacte es redueix, ja que es provoca un efecte
pantalla (un pont tapa l’altre). A més a la zona es troben ubicades actualment
diferents estructures (Pont de la RENFE, pas de vianants) que ja afecten el
paissatge i les visuals.
4.- RESPOSTA A L’INFORME TÈCNIC DE L’AJUNTAMENT
Donada la importància de la ubicació d’aquesta infraestructura l’Ajuntament va
encarregar a Urbanisme la redacció d’un informe sobre la seva millor ubicació.
Ja que l’objectiu del present informe és similar s’ha cregut necessari respondre
els diferents arguments aportats per aquest informe.
Valoració de l’expedient
“Les intervencions en la xarxa viària del municipi convé que, a efectes
d’optimitzar la mobilitat i els desplaçaments dels seus habitants, preservi i
reforci la seva estructura viària i els seus traçats ja consolidats, tot garantint la
continuació i perllongació de les vies existents i l’adequat enllaç entre elles”
En aquest punt no podem estar d’acord amb les valoracions realitzades en
l’informe. Els carrers Lleida i Pompeu Fabra s’haurien de modificar per donar
sentit al pont. D’altra banda la secció de l’Avinguda 11 de Setembre és igual o
superior als vials Lleida i Pompeu Fabra. A més l’Avinguda 11 de Setembre ja és
un vial de doble sentit.
Com ja s’ha descrit en l’apartat anterior no hi ha afecció visual important ja que
es resegueix el pont existent. L’únic punt que es reconeix és la dificultat de
connexió amb el passeig Fluvial, en particular per l’existència de dos passos
sota la via inundables.
En definitiva creiem que és necessari un estudi més profund sobre el trànsit de
la zona per tal d’establir quin és el principal i quines alternatives de vialitat
existeixen.
Conclusions
“Per tot el que s’ha exposat, es considera que cal informar en el sentit que es
considera necessari preservar l’emplaçament i el traçat previst al PGO de 1993
per al pont sobre el riu Foix que enllaça els carrers Lleida i Pompeu Fabra, amb
el benentès que la solució tècnica i constructiva d’aquest pont, haurà de
garantir la seva seguretat front a possibles avingudes del riu”
La ubicació del pont en els carrers Lleida i Pompeu Fabra provoca un increment
de la zona inundable i augmenta l’erosió aigües avall.
El pont de l’avinguda 11 de Setembre també es troba recollit en el PGO de
1993.
La ubicació a l’avinguda 11 de Setembre fa més complexa la connexió amb els
passos sota la via, passos que són inundables.
L’informe es troba signat per un arquitecte que no disposa de competència
suficient al tractar-se d’un pont sobre llera pública.
5.- CONCLUSIONS
Després de tot l’exposat al llarg d’aquest informe i els seus annexes es poden
extreure les següents conclusions de la comparació de la ubicació del pont a
l’Avinguda 11 de Setembre o als Carrers Lleida i Pompeu Fabra.
CARRERS LLEIDA I POMPEU FABRA
Hidràulica
• S’incrementa l’àrea inundable aigües amunt del pont.
• S’incrementa l’erosió aigües avall del pont.
Trànsit
• Cal realitzar canvis de sentit i secció de vials.
• No es respecte la continuïtat de l’Avinguda 11 de Setembre.
Mediambient
• Afecció a una zona inalterada de la llera
Paisatge
• Nova barrera visual.
AVINGUDA 11 DE SETEMBRE
Trànsit
• Difícil connexió amb els passos inundables del Passeig Fluvial
Queda demostrat que la ubicació a l’Avinguda 11 de Setembre té menys
problemes que la ubicació als carrers Lleida i Pompeu Fabra i perquè consti als
efectes oportuns.
Marc Gil Flores
Enginyer de Camins, Canals i Ports
Col·legiat 18.989
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada